vrijdag 16 november 2018

Onderzoek herfst 2018


Enkele weken geleden ontdekte ik dat de vereniging Oud Hoorn een 'verborgen' database op internet heeft staan, waarmee gemakkelijker door de notariele archieven vanaf 1700 kan worden gezocht. Dit bestand is niet compleet, vaak zijn alleen de comparanten ingevoerd, soms ook requiranten. Toch is het een handig hulpmiddel.
Al snel kon ik een paar akten vinden waarin Ott of Sloos voorkwam, die ik nog niet kende. Daarna zocht ik op namen waarvan ik wist of vermoedde dat het bekenden waren geweest van de achttiende eeuwse familie Ott, waaronder het echtpaar Landman-de Roeper. Ik vond het drama rondom hun tijdelijke scheiding, en de getuigenverklaring waarin Ignatius Ott werd genoemd als ruijter in de compagnie Van Dorp (en dus daarvoor in de lijfcompagnie Drimborn) en knegt van de wijnkoper Aldert Lantman.
Sindsdien laat de gedachte me niet los, dat er nog veel meer te vinden zal zijn, niet alleen over de oudst bekende voorouders Ott, maar ook over het leven in Hoorn in de tijd dat ze er leefden. Ik ben meer gewend geraakt aan het zoeken in de notariele archieven op de webite van het Westfries Archief. De meeste akten bevatten weinig relevante informatie, m.n. obligaties, transporten, procuraties, testamenten, huwelijkse voorwaarden. Dit zijn meestal standaardteksten. Het meest interessant zijn de attesten/ attestaties of getuigenverklaringen.
Ik heb een overzicht gemaakt van de notarissen die tussen 1732 en 1752, de tijd tussen het eerste levensteken (de doop van Ignatius jr) en het overlijden van Ignatius sr., in Hoorn actief waren. Van deze notarissen legden er een paar registers aan waarin per acte niet alleen comparanten en datum (of aktenummer) werden vermeld, maar ook wat voor akte het betreft. Hiermee kon een lange lijst van attesten worden samengesteld die ik steekproefsgewijs en systematisch wil gaan opzoeken en lezen.

Daarnaast plan ik een bezoek aan het archief in Hoorn om bronnen te raadplegen die niet op internet staan, met name:
  • boek notulen e.d. kleermakersgilde (fotograferen?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten