woensdag 1 februari 2017

Inleiding korte parentelen


(de hierna volgende gedachtengang is nog in ontwikkeling)
Tot nu toe heb ik vooral de volgende modellen gehanteerd voor mijn stamboomonderzoek:
  • Genealogie: overzicht van al het nageslacht met dezelfde familienaam (meestal alleen van de zonen dus), van een voorouderpaar, in dit geval Ignatius Bernard Ott en Maria Cornelia Herrel
  • Parenteel: als genealogie, maar nu inclusief nageslacht van de dochters.
  • Stamreeks: opvolging van generaties, van een zeker voorouderpaar tot aan een zekere afstammeling
  • Kwartierstaat: overzicht van alle voorouders van een zeker persoon (proband of kwartierdrager/-draagster genoemd)
Om een familie of een opeenvolging daarvan meer inzichtelijk te maken, is ook de aangetrouwde familie belangrijk, bijvoorbeeld in verband met vernoemingen of het aannemen van niewe beroepen.

Zo is er hoogstwaarschijnlijk een verband tussen de loopbaan van Jan Ott (1758-1810) als schoolmeester-koster-voorzanger te Wognum (het begin van een onderwijstraditie in de familie Ott!), en die van zijn 16 jaar oudere, volle neef Reinier Sloos (geb. 1742, ovl. na 1788, geh. 1764 Sijtje Mul, geh. voor 1781 Jannetje Schars), die van 1768 tot 1773 o.a. schoolmeester, koster en voorzanger was te Kortgene in Zeeland, en later te Koog a/d Zaan woonde. (bron)

En zo is de naam Alewijn in de familie Ott gekomen, door vernoeming naar een oom Alewijn Clomp (1745-1823), die vernoemd was naar zijn overgrootvader, Alewijn Bol.

De ooms en tantes, neven en nichten van moeders zijde zijn (normaal gesproken) deel van iemands directe familie. Vooral in de 19e eeuw waren de gezinnen in mijn stamreeks-Ott zeer kinderrijk en moet het netwerk van familierelaties in Westrfriesland zeer groot (voor mij bijna onvoorstelbaar) zijn geweest.

Ten behoeve van mijn  eigen inzicht wil ik een systematisch overzicht maken van mijn voorouders Ott (stamreeks), aangevuld met de gezinnen van de broers en zussen van de betreffende voorouders. Voor eigen gebruik noem ik dit sippogram. Hiervoor zijn benodigd korte parentelen (kinderen en kleinkinderen) van de ouders van Ott-moeders: Maritje Sloos, Maartje Clomp, Aafje Louw, Dirkje Peetoom, Lijsbeth Kos (de jongere 3 generaties zal ik niet publiceren i.v.m. privacy).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten